onsdag 12 januari 2011

Nostalgi: X-Act och Stun





När jag var grabb och halkade in i den här scenen 1994 så var väl inte hardcoreutbudet i KAK (Köping-Arboga-Kungsör) så jävla stort kanske. Lifeless Image fanns ju och det var även deras releaseparty som fick mig att kasta trallpunken i sopkorgen till förmån för hardcore. Annars fanns ju även Passage 4 med sin melodiska skatepunk. Sen var det inte så mycket mer. Visst, det fanns säkert en del mindre småband som inte gjorde något väsen av sig direkt. Men i slutet på 95 hörde jag talas om ett band från grannkommunen Kungsör som hette X-Act, av namnet att döma kanske ni fattar att de var ett straight edge-band och man blev ju genast nyfiken. Jag kommer inte ihåg om jag köpte demon innan jag såg dem eller om jag köpte den på spelningen som tidningsurklippet nedan är ifrån. Hursomhelst imponerade demon på mig en hel del och den spelades flitigt under hela 1996. Grabbarna var var 15-16 år när de spelade in detta och det som slår mig idag är att det låter förvånansvärt tight och sången är fan riktigt bra. Det kan ju vara min nostalgi som kommer krypande här men jag gillar det även idag så helt åt helvete kan det ju inte varit. Inte så mycket metal som man kan tro med en demo från den här tidsperioden men influensen från de "stora på den tiden" banden som släppte på Victory märks ju. Speciellt Snapcase hörs det lite små gitarrinfluenser ifrån.

Jag vet inte hur det kom sig men men jag kan väl tänka mig att de kom på hur dåligt namnet X-Act var och bestämde sig för att döpa om sig till Stun. Jag vet heller inte varför jag inte köpte den demon när den kom, vilket borde varit slutet på 96 eller början på 97. Jag hörde den bara någon enstaka gång när det begav sig men efter ett tiotal genomlyssningar nu märks ju att de utvecklats en hel del. Kan tänka mig att Shield och första Nine-MCDn spelades flitigt i deras hem vid den här tidpunkten.

Nedan finner ni bandens respektive demos att ladda hem. Låt nummer tre på Stun-demon är det nåt knas med så där får man bara nöja sig med 21 sekunder innan den inte vill vara med längre. Tidningsurklippet är från en Ultimate Concern-spelning som X-Act spelade förband på. Efter att UC´s sångare stapplat av scenen pga magproblem så hoppade Alex från X-Act upp på scenen och tillsammans med resterande UC-manskap rev de av Inside Out´s No Spiritual Surrender.

Stort tack till Basse för att han fick mig att minnas tillbaka på tiden när man bara ville gå på spelning på Smedjan och se band efter band. Fan vad jag saknar det där stället. Det står kvar där det alltid stått men aktiviteterna och inte minst besökarantalet när det väl händer något är inte vad de en gång var.

Ladda ner: X-Act & Stun - Demos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar