måndag 3 januari 2011

2010 i backspegeln.

Så här i efterhand märker jag att det var ett extremt bra musikår i mina öron. Skulle lätt kunna lägga till lika många skivor som jag listat här men jag låter det vara. Mycket fint att se fram emot under 2011 såsom Angers Curse LP, Bastard Priest LP?, Repugnant LP, Morbus Chron LP osv. Här är iaf ett gäng skivor eller demos som jag uppskattat extra mycket i år. Ingen speciell ordning på listan.

Herätys - s/t 12" & Helvettiin Ja Takaisin EP

Totalt ohotade står Herätys med sina två släpp detta år. Helt sjukt bra riff och den desperata sången ovanpå det. Världens bästa hardcoreband 2010!

Brutal Knights - Blown 2 Completion LP

Brutal Knights visar var skåpet ska stå med sitt sista(?) släpp. Riktigt förbannad sång på de slöare låtarna.

Regulations - To Be Me LP


Bästa släppet sedan Destroy EPn. Baghdad Beach Party är en av årets bästa låtar.

Ghost - Opus Eponymous LP

Poppigt och jävligt starka refränger. Låtarna sitter som en pungspark i huvet efter bara nån lyssning.

No Class - Keine Klasse LP


Amerikansk hardcore som det ska låta. Snabbt och argt med en del backups.

Boston Strangler - Demo

Justin DeTore har nästan uteslutande bra band på sin meritlista. Här kan han lägga till ännu ett. Arvet från Bostons första våg av hardcoreband är tydligt.

Extortion - Loose Screws 10"


Världens bästa Infestdyrkare kommer alltid ha en plats på min årsbästlista.

CIA - God, Guts, Guns And More LP


Återsläpp av enda sjuan med osläppta låtar från samma inspelning plus en massa annat godis.

Antidote - s/t EP


Troligtvis världens bästa hardcore-EP äntligen återsläppt på vinyl.

Bastard Priest - Under The Hammer Of Destruction LP

Death metal med en stor dos hardcorepunk inbakat. Helt makalöst bra. Crude SS-cover på nästa släpp?

Antichrist - Put To Death Demo


Thrash metal i världsklass med utan allt det där pissiga som göra retrothrashbanden så jävla tråkiga. Får hoppas på ett vinylsläpp för dessa Växjöpojkar under 2011.

Chronic Sick - Cutest Band In Hardcore 12" & s/t 7"

Ebayguld i ordets rätta bemärkelse. Äntligen återsläppt efter 28 år.

All Pigs Must Die - s/t 12"

Hypen gjorde mig avtänd men när jag väl lyssnade fick jag mig en käftsmäll. Metalhardcore utan att vara metalcore om ni fattar.

Knife Fight - Isolated EP & Demo 2002 EP


Inte lika stor Dischargeinfluens på senaste Knife Fight som föregående släpp men vilken satans brutalitet! Hann man med att beställa kunde man även lägga vantarna på den fantastiska demon från 2002 i vinylform.

Masshysteri - s/t LP


Ännu ett band som la av med flaggan i topp. Låt Dom Hata Oss är en fantastisk låt som så många andra på den här skivan. Spökstad kunde dock gärna skippats.

Morbus Chron - Splendour Of Disease Demo


Finns inte ett fel på den här demon. Skitig döds som det lät förr och Death Strike-hyllningen "Death Strikes" lyser mest.

Off! - First Four EP´s 7" Box

Keith Morris och lite andra punkrävar visar hur det går till. Det här skulle kunna vara släppt direkt efter Nervous Breakdown.

Rearranged - New Forms LP

Det går tydligen alldeles utmärkt att spela bra youth crew hardcore år 2010. Det visade dessa grabbar från Moskva.

Dag Nasty - Dag With Shawn LP


Återsläpp av Dag Nasty´s första inspelning med originalsångaren Shawn Brown (Swiz). Hårdare sång och enligt mig bättre än med Dave Smalley på sång.

Agent Attitude - Demo

Återväxten är god i Sveriges hardcorescen och det visar inte minst dessa ynglingar från Uppsala som tillsammans med Malmö har Sveriges bästa scen bandmässigt.

Teargas - The Mirror Stares Also EP


Burning Spirits hardcore från Australien. Det underbara drivet finns så klart där.

Double Negative - Daydreamnation LP

Gubbar som efter missöde efter missöde äntligen får ut sin andra LP. Fantastiskt bra och ganska eget i den snäva genre de spelar. En av årets snyggaste skivkonvolut.

Fredag Den 13:e - Under Iskalla Fanor LP

Inget nytt under solen överhuvudtaget men den där känslan finns där. Crust med rock n rollpartier räcker gott och väl för mig.

Guilty - Demo 7"


Demon släppt på vinyl. Cro-Mags efter första LPn och Leeway verkar vara de största influenserna. Jag borde inte gilla det här så mycket som jag gör men jag ligger på knä och dyrkar.

Watain - Lawless Darkness LP

Watain kan det här med black metal och de gjorde nog ingen besviken med det här släppet. De snabba, primitiva låtarna sticker ut mest.

Mind Eraser/Slang - Split EP


Splitskivor är inte nåt favoritformat för mig men här är en rackare som är riktigt bra. Släppt lagom till Slang´s USA-turné. Mind Eraser är ohotade som power violence-influerat band och Slang överraskar med en jävligt pigg låt.

Disarm - Discography 1982-1987


Ett av Sveriges mest underskattade hardcoreband får äntligen den vinylbehandling de förtjänar.

Evil Army - Armory Demos CD-R

Sista inspelningen med basisten Bones innan han dog. Fantastisk crossoverthrash. Borde väl vara dags för en ny LP i år?

Waste Management - Waste Taste Cassette


Mer hemstadshyllande från detta Bostonband. Kommer som en EP rätt snart.

Direct Control - Bucktown Hardcore LP

Ett av mina favoritband de senaste fem-sex åren får sina bästa inspelningar släppta på vinyl. Två demos och lite låtar från en annan inspelningssession.

1 kommentar: