lördag 2 juli 2011

Night Birds - Fresh Kills Vol.1 (Grave Mistake)



Redan efter några sekunder in i första låten förbannar jag mig själv att jag totalt förkastat det här bandet innan. Vissa band behöver man bara höra några sekunder av innan man förstår att det är något stort på gång. Det här är definitivt ett sånt band och på den här CD:n bjuds man på allt de hitills släppt, en demo och tre sjutummare.

Jag vet inte vad det var som fick mig totalt ointresserad av att kolla upp dem för de släppte sin första sjua på Grave Mistake och det är ett av få bolags släpp jag brukar kolla upp. Men troligtvis gick jag inte hand i hand med beskrivningen, fast när jag läser den nu så borde jag ju sprungit benen av mig efter skivan. Hur som helst så skickade Grave Mistake över denna och nu har jag knappt lyssnat på något annat de senaste tre veckorna. Har tjejlyssnat dag ut och dag in på skivan och deras SoCal-hardcore blandat med några stänk KBD-punk och en hel del surfinfluenser gör mig helt knäsvag. Triple Feature och Prognosis: Negative har delar av låten som låter sjukt mycket som D.I. under deras absoluta topp och jag kan inget annat än älska det här bandet, så mycket att jag nog kan säga att de är topp fem av band som kommit under 2000-talet. De har verkligen lyckats med att ta allt det bästa från Adolescents, Agent Orange och D.I. och gjort nåt helt makalöst bra av det. Det är så mycket hits på den här skivan men för att nämna några fler än ovanstående så kan jag ju säga att Killer Waves, Paranoid Times, Midnight Movies står ut lite extra i det redan så överfulla hitskafferiet.

Deras första LP "The Other Side of Darkness" kommer vilken vecka som helst nu och det var länge sen jag såg fram emot en skiva så mycket.

Night Birds - Fresh Kills Vol.1 på bandcamp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar