tisdag 8 december 2009

Busted Heads #1-5

Fick för mig att lyssna igenom Busted Heads diskografin för att se vad som håller och vad som inte gör det. Började med nummer 1-5 ikväll.

Busted Heads #1: D.S.-13 - Aborted Teen Generation 7"



Fy fan vilka hits det radas upp på denna skiva! Get Away, Society Scandal, Fukked Up System, Eran Profit, Våran Död osv. Det är väl bara pajaslåtarna som man kunde skippat kan man tycka. Lätt det bästa D.S.-13 släppte, utan att tveka. Men var är texten till Fukk Your Life?

Busted Heads #2: Burning Kitchen - Confrontation 7"




Jag gillar Burning Kitchen, det gör jag. Men detta måste ändå vara den sämsta skivan de lyckades få ur sig. Rätt trista låtar och refrängen till Empty We är rent förskräckligt dålig. Dock räddar ju verserna hela den låten. Gillar inte heller sångerskans accent vilket hörs på de mer lugna partierna.

Busted Heads #3: Separation/The (International) Noise Conspiracy - Split 7"



Separation kan vara ett av de mest underskattade banden som kom i den vågen. Ska väl säga att första mini-cd´n inte var något för mig på den tiden det begav sig men allt annat de släppte höll hög klass. Så även här. Fyra låtar bjuds och jag satt mest och funderade på varför jag inte avnjuter dem oftare.

På andra sidan hägrar pretentionerna till höger och vänster. T(I)NC är ren och skär dynga och jag är fan allergisk mot allt jävla prettotramsande. Dock kan ju Black Mask som är med på den här skivan vara en av de låtar med bandet jag faktiskt klarar av att lyssna på.

Busted Heads #4: Assel - Self Titled 7"



Åh herregud vilket ljuvligt rens! Assel lånar influenser från grind, DropDead, gammal hardcore och säkert power violence och kokar ihop något alldeles underbart. Breakdownpartiet i Förebild fick mig att vilja mosha sönder vardagsrummet. Hoppas diskografin kommer se dagens ljus någon gång.

Busted Heads #5: Eclipse - The Jehovah Congress 10"




Samsläppt tillsammans med tusen andra bolag. Det här var faktiskt första gången jag lyssnade på den här skivan, och jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Min förutfattade hjärna sa att det här skulle vara pretentiöst trams med en släng av Neurosis som många band envisades med vid tidpunkten skivan släpptes. Och det finns säkert influenser från Neurosis men säkert även nåt tradigt San Diego-band och gammal hederlig metalhardcore. Texterna gjorde mig inte klokare direkt men vad fan gör det när musiken är så bra? Situation 187, bandet som har med den troligtvis sämsta låt som gjorts på en av SXE As Fuck skivorna, äras med en cover och den passar bra in tycker jag. Kanske just för att jag slipper höra brölandet från originalbandet.

1 kommentar:

  1. Sälj "Confrontation"-sjuan till mig! Den enda som saknas i min BK-samling :)

    Eller om du hittar den nånstans under en skivsväng, så köp den så jag kan köpa den av dig sen.

    //Lukin

    SvaraRadera