onsdag 21 augusti 2013

Recensioner: Kronisk Misantropi, Goosebumps, Nerv

Goosebumps - I Hate My Body EP (Burn Books, SMRT)

Hade jag sett den här skivan i en distroback hade jag flippat förbi den på en gång efter en snabb koll på bandnamn och omslag. Tittar man närmare på omslaget ser man att det är ganska rått med avbildningar av en knivhuggen polis som samtidigt får blåsjobb och en av snubbarna sitter och runkar loss samtidigt som han trycker kniven i sig. Fräsigt värre. Från New York, men förvänta er inte något som den stora massan kallar NYHC, utan förvänta er något mer i linje av en dyngrak, pissförbannad sångare framför ett band som bara vill göra sin grej så att de får fortsätta supa. Punkigt, förbannat och lite småslarvigt. Tre ord som skulle få mig intresserad om jag läste om skivan annorstädes. Perfekt lite halvkass ljud för denna typ av hardcore, rattar de in bättre ljud tappar de nästan all charm de besitter. För som det är nu så är detta ett riktigt jävla bra band för alla oss som gillar den lite mer ostädade varianten av hardcore. Texterna är inga positiva stycken direkt, utan passar perfekt med bilden av alkoholiserade, lätt mentalsjuka män spelandes hardcore som jag ser framför mig när jag spelar skivan.

Köp skivan här: SMRT Records

Lyssna på några låtar: Goosebumps

Kronisk Misantropi - s/t EP (Opposition/Hamartia)

Kronisk Misantropi är ett tvåmmannaband från Västerås. Helt nytt för mig men förhoppningvis öppnar de några ögon genom detta släpp. Fyra låtar snabb crust bjuds det på på denna ensidiga EP som egentligen inte avviker från några ramar, men genom sitt skitiga och råa ljud får det till något utöver det gamla vanliga. Här och där smyger sig lite extra dist in vilket för med sig en noisigare ljudbild till det redan rätt råa ljudet. Texterna avhandlar utanförskap, sociala medier och kapitalism. Alltså inget nytt där heller, men se inte det som något negativt. Det handlar om hardcore här, allt är redan gjort innan. Nu gäller det bara att hitta känslan i de låtar man förmedlar, och jag tycker att Kronisk Misantropi är på väg dit. Sjysst med ett hederligt gammalt ensträngssolo i "Sociala Medier, Social Skit" för övrigt.

Köp skivan här: Opposition Records

Lyssna på en låt här: Kronisk Misantropi Soundcloud

Nerv - Life? EP (SMRT)

Skulle den här skivan släppts 83-84 hade den nog räknats som en Midwest Hardcore Classic. Nerv låter som om de växt upp tillsammans med Mecht Mensch och all den tonåriga desperation och ös som kännetecknar tidig US-hardcore finns där. Nåväl, kanske inte all, men en hel del iaf. Komplett med en sångare som i vissa stunder låter som om han just kommit in i målbrottet. Åtta snabba låtar öser de på med och jag tycker nog att b-sidan känns mycket mer genomarbetad än a-sidan som i mina öron låter lite väl hafsig och ihopräfsad. Sjyssta små leads på en del låtar dessutom. I framtiden vill jag höra mer genomarbetade låtar i stil med de på b-sidan, för varje låt på den sidan är riktigt jävla bra. Kommer definitvt hålla koll på dessa herrar framöver.

Köp skivan här: SMRT Records

Lyssna på några låtar: Nerv Bandcamp