fredag 10 augusti 2012

Mindless Violence/Damage - Split EP (DIY)



Jag ska börja denna recension med att säga att jag inte är ett fan av splitformatet. I nio fall av tio spelar man en sida och har man tur är det inte några överblivna låtar man bjuds på av det band man mest blir peppad av. Här är jag dock helt ovetande eftersom det är ett för mig okänt band från Makedonien samt Damage från Linköping som har ändrat lite i sättningen inför denna sjua.

Mindless Violence låter väldigt europeiskt i det sammanhang att sången får mig att tänka på akter som bidrog med låtar till de klassiska samlingsskivorna P.E.A.C.E. och Welcome To 1984. Sången låter faktiskt som många av de band som var med där och det gillar jag som fan. Musiken däremot ger mig vibbar av D.R.I.´s Crossover-skiva och det är ju inte fy skam det heller. Dock önskar jag mig lite mer ös överlag. Det känns som att det finns mer att hämta. Släpp loss lite så blir allt bättre. Work, Consume, Die tar första plats här.

Damage har jag faktiskt bara hört nån demo av tidigare och inte varit så imponerad av. Dock såg jag dem på spelningarnas högborg Kulturföreningen Stationen i våras och slogs av hur melodiskt det var. Inte alls som jag kom ihåg det. Med enkla, men bra, riff och en skitig ljudbild samt melodisk sång gillar jag vad jag hör. I tredje låten, Too Blind To See, tänker jag på svensk sång modell 80-tal när Kaj brölar ut sina läteenden. Det fattas något för att jag ska tycka detta är riktigt bra men Damage är definitivt på rätt spår.

Här kan ni lyssna på Damage´s bidrag till splitten: Damage Bandcamp

Mindless Violence har en facebooksida här: Mindless Violende Facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar