tisdag 23 februari 2010

Hårda Tider/Balance - Split 7"



Splitskivor är inget jag är direkt förtjust i om jag ska vara ärlig. Oftast köper man skivan för ett band och skiter fullständigt i det andra. Eller så är det helt enkelt ett pissdåligt band på andra sidan vinylen. Men ibland kan till och med det här formatet visa sig vara en vinnare. Se bara på den här rackaren.

Hårda Tider är ett band jag har haft sjukt svårt för tidigare, och det är främst texterna som har satt lite käppar i hjulen. Ja, jag vet att det ska vara med glimten i ögat osv. men ibland blir det lite väl ostfyllt och klyschigt.
Här slår de mig dock på fingrarna på en gång när de klackar igång med Packet, troligtvis den bästa låt de någonsin har skrivit. Börjar med ett hederligt gammalt basintro och kör på tills refrängriffet som är att döda för sätter in. Nästa låt, Uppresningen, kommer inte långt därefter och de gör även en sjysst version av Warzone´s gamla klassiker Crazy But Not Insane.

På andra sidan finner vi anledningen till varför jag skaffade mig den här skivan. Balance är ett av få band som placeras i "youth crew"-facket som verkligen har något att tillföra mig. En egen låt och en cover bjuder de på. Time To React är en strålande låt med Johans pissförbannade sång över de där sjukt bra riffen och de slänger även in en mer än godkänd cover på No Security´s gamla brottarhit Masskontroll. Hardcore på svenska ska sjungas på skånska! Fan, vilken rå hardcoredialekt.

Släppt av Monument och Not Enough med två olika omslag. Ett i färg och ett i svartvitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar